Monday, March 13, 2017

NHS to treat more patients on the phone after A&E waits hit their worst level ever: Almost 300,000 had to wait four hours to be seen during January

Thousands of patients will be treated over the phone under plans to avoid a repeat of the worst A&E crisis on record.

Nearly 80,000 patients waited more than four hours in A & E in January, the highest ever, NHS performance records reveal yesterday. Secretary of health Jeremy Hunt told hospitals that they must see patients more quickly, emphasizing that is 'crucial' for safety. The Nuffield Trust think-tank warned that corridors were converted into 'makeshiftemergency rooms', with patients on trolleys and chairs. However NHS officials last night unveiled a series of drastic measures to reduce pressure on A & E in time for next winterThey included plans to call 999 center operators and NHS 111 personnel to treat thousands morepatients by phone. NHS of England figures revealed that they expected registrii 988 patients on trolleys in corridors for at least 12 hours,while ambulances arrived too late to 4,200 threatening callsAlso showed that the goal of 95 percent of the patients in A & E within four hours has been lost every month since July 2015 and reached a low of85.1% in January.Mr Hunt said: ' it is absolutely necessary to return tothe goal of 95 percent. That is security-critical patient.' statistics alsoshow that in the same numbers of the month, January, delayed transfers of care, called 'bed blocking', were the second highest in the registryThe total number of hospital days lost through transfer delay was 197.054, up 23 percent over January 2016.
The number of people waiting more than two months to start cancertreatment after an urgent referralmeanwhile, hit a new high of2.437, or about one in every five patients treated by GPs.
The objective for this type of referral is 85 per cent, but in January the level was to 79.7 percent, lowest in the registry.
In the light of these figures, health bosses want to many more patients to counseling by staff from NHS 111, rather than be taken to hospitals and 999 call center operators. The plans were outlined yesterdayin a letter from the head of the NHS Simon Stevens to all hospitals, health trusts and ambulance services.
Mr Stevens wrote: "some estimates suggest that between 1.5 and 3million people coming to A & E each year may have their needs in other parts of the system of emergency care.
'Convert to A & E because they are not clear about the alternatives or they cannot access them.' proposals to boost health trusts run NHS111 call centers to bring in more nurses to assess and advisepatients. Currently the majority of the people who call is put throughto untrained staff that reads a script of questions to try to solve whatis wrong. NHS of England wants at least one third of patients through a nurse, who can evaluate them more accurately and provide advice. Today, less than a quarter of the patients speak with a nurse andmany face long waits to receive the call.
In addition to this, the ambulance service is said to offer telephone advice to many more patients rather than send paramedics. This is known as 'listen and treat' service and approximately 10 per cent of thecalls now treated in this way. But England NHS wants to increase thisrate by what patients only are brought to the hospital 'clinically whenever necessary.' despite the plans, Mr hunt admitted last night still could be up to a year until A & E objectives areAfter the announcement, he said at a Conference of the reform Center for studies in CentralLondon: ' A & E Department performance is a fundamental aspect ofthe safety of the patient.
'People are leaving too much time in the departments of A & E, we'renot getting flow through hospitals.' referring to the goal that 95 percent of patients should be seen within four hours, said: 'it won't be overnight, but is essential and I am waiting for the NHS to return to that destination during the course of the year following and very tangible progress toward that goal this year.' but MPs said plans for the treatment of people on the phone were potentially 'dangerous'. Tim Farron lib Dem leader said: 'this is dangerousand shows clearly that the NHS is creaking.' people called 999 call with potentially lethal wounds, do not want a practical guide to St John Ambulance.
"The Government needs to get a grip on thisor people could die."

0 comments:

Post a Comment